ROBOTICA & MANAGEMENT - Vol. 25, No. 2, December 2020, pp. 42-46

Participatory Management and Good Governance


Claudia Pau 1*, Jeanina Ciurea 2

1 UBB Center from Reșița, Faculty of Political, Administrative and Communication Sciences
2 UBB Center from Resita, Faculty of Economics and Business Management
 Traian Vuia Square, no.1-4, Reșița, Caraș-Severin, România
* Corresponding author. E-mail: c.pau@uem.ro

Abstract: Good governance contains a set of rules with a political, economic, legal and social basis that coordinate the organization and functioning of the activity of the state executive system. If we analyze the mechanisms of the European Union, we notice that a good governance has multidimensional characteristics, even if from a legal point of view, they refer to the obligation of the authorities to grant to the European citizens the right to a good administration. In order to increase the economic and social performance of public organizations, a very important condition is the modernization of their management.

Keywords: good governance, multidimensional, managerial efficiency, guarantee.

Full Text

References

[1] Dalotă M.D., Bărăgan L.G.: „Management general”, Ediția a V-a revizuită, Editura Pro Universitaria, București, 2019, p.216-217.

[2] Hințea C. et. al: „Management  și leadership în organizații publice”, - suport de curs, https://www.yumpu.com/ro/document/read/14041477/management-si-leadership-in-organizatii-publice, web page.

[3] Florișteanu E.: „Eficiența și eficacitatea în sistemul
public”, Revista Academiei Forțelor Terestre, Anul IX, nr. 2/2004, p.15-18.

[4] Marinică E.C.: “Promovarea și protejarea
drepturilor omului prin mijloace contencioase“, Institutul român pentru drepturile omului, București: Editura, I.R.D.O., 2011, p.87-89.

[5] Matei A., Iancu D.C.: “Spațiul administrativ european”, Facultatea de Administrație Publică, S.N.S.P.A., 2007, p.15-17.

[6] Moldoveanu, G., Analiză organizaţională, Bucureşti, Editura Economică, 2000, p.149.

[7] Moroianu Zlătescu I., Demetrescu R.C.: “Drept instituțional comunitar şi drepturile omului”, Bucureşti: Institutul Român pentru Drepturile Omului. 2005, p.87-97.

[8] Munteanu A., Rusu S., Vacarciuc O.: “Manualul funcționarului public în domeniul drepturilor omului”, Oficiul Avocatului Poporului. - Ed. a 2-a rev. și ad. - Chișinău: Arc, 2015 (Tipografia "Bons Offices“), p.92-97.

[9] Profiroiu M.: „Managementul organizaţiilor publice”, Bucureşti, Editura Economică, 2001, p. 89.

[10] Popescu L.: “Comunicarea în administrația publică”, ediția a II-a, Editura Economică, București, 2007, p.47-49.

[11] Santai I.: “Drept administrativ şi ştiința administrației”, vol. I, București, Ed. Risoprint, 2002, p. 5.

[12] Verboncu I. (coord): „Management - Eficiență, Eficacitate, Performanțe”, Editura Universitară, București, 2013, p 87.

[13] ***: www.ombudsman.europa.eu, 43 Codul european al bunei conduite administrative.

[14] ***: https://www.orasulbocsa.ro/documente/ strategia-de-dezvoltare/strategia-de-dezvoltare.pdf

[15] ***: https://europa.eu/lisbon_treaty/glance/ democracy/index_ro.htm - O Europă mai democratică și mai transparentă.

[16] ***: www.strategvest.ro.